Algemeen

Omgaan met chronische pijn

Pijnzorg Actief, omgaan met chronische pijn

Omgaan met chronische pijn. Je leven verandert met chronische pijnklachten. Welke klachten kun je krijgen? En hoe kan je zelfmanagement toepassen?

Wat en hoeveel er verandert is afhankelijk van je klachten. Mogelijk voel je een scherpe of stekende pijn, een brandend gevoel of een doffe spierpijn. De aangetaste gebieden kunnen gevoelig of pijnlijk zijn bij aanraking en mogelijk wordt de pijn erger bij beweging. Vaak is chronische pijn niet statisch. Het kan in de loop van de dag veranderen en verergeren als je je beweegt.

Hoe meer last je hebt van deze (of andere) klachten, hoe meer je dit merkt als je je dagelijkse bezigheden doet.

Zorgen voor jezelf

Het is belangrijk om zo goed mogelijk met je klachten en beperkingen te leren leven. Hoe kan je het beste omgaan met chronische pijn? Zorg ervoor dat je weet wat je nodig hebt. Zijn dat bepaalde medicijnen, oefeningen, ondersteuning van familie en vrienden of hulpmiddelen?

Dat gaat in het begin met vallen en opstaan en experimenteren wat wel en niet kan. Het kost tijd om te accepteren dat je chronische pijn hebt en je weg erin te vinden. Vaak gaat dit gepaard met veel emoties. Met behandelingen bij Pijnzorg Actief is het mogelijk je weg hierin te vinden. Het zorgt voor nieuwe balans in je leven.

Beweging en rust

Beweging wordt zeker gestimuleerd! Zo blijven je spieren en gewrichten in conditie en voorkom je dat deze stijf worden. Bewegen is ook goed voor je geest, het helpt tegen lusteloosheid. Probeer een balans te vinden tussen rust en activiteit. Rust geeft je lichaam de kans om weer bij te komen als je actief bent geweest. Waar de balans ligt is voor iedere persoon en voor iedere situatie verschillend. Goed naar je lichaam luisteren is hierbij belangrijk. 

Bij Pijnzorg Actief kunnen we je helpen het evenwicht tussen belasting en rust te leren vinden, te ontspannen en verstandige keuzes te maken door goed te luisteren naar je lichaam.

Ontspanningsoefeningen

Met ontspanningsoefeningen zijn pijnklachten te verlichten. Ook word je er lekker rustig van. Je kunt voor je ontspanning denken aan mindfulness.

Fysieke oefening

Gewrichten en weefsels soepel houden is heel belangrijk. Een goede lichaamshouding helpt om je klachten te beperken. Er worden oefeningen aangereikt om je klachten aan te pakken. Daarbij krijg je uiteraard de juiste begeleiding.

Meer weten over de aanpak van Pijnzorg Actief? Maak een afspraak voor een vrijblijvend en persoonlijk gesprek op je werk of thuis.

Cindy Mastenbroek is eigenaar van Pijnzorg Actief, Limburg, Sittard-Geleen, Buchten. Praktijk voor behandeling van chronische pijn. Omgaan met chronische pijn. Men leert vaardigheden ter verbetering van het welbevinden, verbetering van fysieke en mentale balans, beter herstel, afname van klachten en betere kwaliteit van leven met pijn! Dit betekent dat er ondersteuning wordt geboden bij zelfmanagement en preventieve zorg om beperkingen of verslechtering van de gezondheid te voorkomen ingezet wordt. Focus op wat echt belangrijk is!

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws en activiteiten van Pijnzorg Actief? Meld u aan voor een bericht, wanneer er een nieuwe recensie, nieuwsbrief of andere algemene berichten geplaatst worden!